Kedvező fogadtatásra lelt a lakosság körében a külső körvasút hiányzó budapesti megállóhelyeinek fejlesztéséről szóló kormányhatározat, amelyhez nettó 980 millió forint európai uniós támogatást ítéltek oda.
A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) nemrégiben nyilvánosságra hozta a témában 2021 decemberében végzett felmérésének eredményeit, amely szerint közel 1300 válaszadó azt közölte, hogy támogatják a körvasúton tervezett új megállók létrehozását.
A megállóknak meghatározó lesz a szerepük abban, hogy az agglomerációs forgalom lebonyolítása mellett közvetlen kapcsolat jöhet létre a külső kerületek és a belváros között. Emellett a fejlesztéssel a belváros érintése nélkül lehet majd közösségi járművel közlekedni a külső kerületek között gyorsan, kényelmesen, és átszállás nélkül.
A közvélemény-kutatásban a körvasúti megállók jelenlegi használatát vizsgálták, továbbá szó esett azok környezetének jövőbeni kialakításáról, továbbá a megállóhelyi szolgáltatásokkal való elégedettségről és a tervezett fejlesztés egyes elemeiről. Arról is kérdezték a lakosokat, hogy a jövőben miként vennék igénybe a körvasúti közlekedést.
Mint ismert, a BFK a körvasúton három új vasúti megállóhelyet tervez létrehozni, emellett bővítené a tavaly átadott újpalotai megállót. Ezek megvalósításával kapcsolatban mérték fel a közvéleményt, amelyet figyelembe vesznek a kivitelezési tervek elkészítésekor.
Ahogy azzal a szakértők számoltak, a várható járatsűrítésre és az új megállók létesítésére a körvasúton jelentős utasszám-emelkedés várható. A válaszadók háromnegyede például az Egyenes utcai lakótelep megállóját, illetve a rákosszentmihályi, az újpalotai és a pestújhelyi megállókat havonta fogja használni. Nem meglepő eredmény, hogy a legtöbben a Nyugati pályaudvar közvetlen elérésére használnák majd a körvasutat, de a válaszadók nagy számban jelölték meg leendő úti célként Kelenföldet és Óbudát is.
A körvasút új megállóit a többség tömegközlekedéssel tervezi megközelíteni, illetve gyalogosan vagy kerékpárral, és csak az utasok tíz százaléka használna e célra autót. A lakosság határozottan igényli a megállóhelyek akadálymentesítését is, akárcsak a 10-15 perces járatsűrűséget és a B+R tárolók építését. Emellett azt is fontosnak tartják a megkérdezettek, hogy a megállókban fedett várakozóhelyek épüljenek és biztonsági kamerák vigyázzák a közrendet, és jól működő elektronikus utastájékoztatási rendszerre is igényt tartanak az utazók.
Külön elismerése a projektnek, hogy a környékbeliek meghatározó többsége úgy véli, a járatsűrítés miatti közúti forgalom torlódásának elkerülése érdekében meg kell valósuljon a 16. kerületi Rákosi út és a zuglói Füredi út vonalában a külön szintű útátvezetés – mutat rá a BFK felmérése.
A két kerület közlekedői részéről régóta nélkülözött átjáró létesítését Szatmáry Kristóf országgyűlési képviselő és Kovács Péter 16. kerületi polgármester szorgalmazta, amelynek következtében az uniós pályázatot utóbb kiegészítették ezzel a fejlesztési elemmel.
Emlékezetes, az új körvasúti megállók tervezését Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója Szatmáry Kristóffal és Kovács Péterrel közösen 2021 májusában jelentette be. Azóta lezajlott a közbeszerzés és a BFK benyújtotta az uniós pályázatot, most pedig – a műszaki tartalmat érintő széles körű egyeztetések mellett – már a konkrét tervezési munkálatokhoz érkezett a fejlesztés.
A beruházás eredményeként a budapesti külső kerületekben a városi közösségi közlekedési útvonalak és a vasút között új átszállási csomópontok jönnek létre. Ezzel a vasút szerepe felértékelődik azokon a budapesti területeken, ahol eddig a vonatok megállás nélkül áthaladtak és nem vettek részt a zömében kertvárosi beépítettségű területek kiszolgálásában.
A vonatkozó kormányhatározat úgy fogalmaz: fontos, hogy a jövőben a környezetkímélő közlekedési módok, tehát a közösségi közlekedés és azon belül a vasúti személyszállítás nagyobb arányt képviseljenek az agglomerációs és a városon belüli utazásokban.
Az infrastrukturális beavatkozások sűrűbb, minden vasútvonalon alapjában véve óránként és irányonként legalább 4 vonatos, illetve a jelenleginél gyorsabb, kevesebb átszállást igénylő eljutást biztosítanak a lakosságnak.
A pesti Külső Körvasút utasforgalmi fejlesztése az alábbi helyszíneken valósul meg:
- Pestújhely: új megállóhely létesítésének tervezése az Erzsébet királyné útjánál,
- Újpalota: meglévő megállóhely végleges paraméterek szerinti átépítése,
- Rákosszentmihály: meglévő állomás utasforgalomba történő bekapcsolása,
- Rákosfalva: új megállóhely a Kerepesi útnál.
A megvalósulást követően összesen további négy állomás és megállóhely létesül, hogy fenntartható módon szolgálja ki X., XIV., XV. és XVI. kerületi lakosok utazási igényeit.
